موانع حل مساله در سازمان‌ها

موانع حل مساله در سازمان‌ها

مقدمه

امروزه تغییرات در محیط بازار شتاب بیشتری به‌خود گرفته، تعداد رقبا بطور چشمگیری افزوده شده‌ و شرایط اقتصادی ناپایدار است. از این رو مدیران و کارکنان سازمان‌ها هر روز با انبوهی از چالش‌ها روبرو می‌شوند؛ ولی دیگر راه‌حل‌های دیروزی برای پاسخ به مسایل امروزی، کارآمد نیستند. راه‌حل‌های ناکارآمد، منجر به تکرار مشکلات سازمان شده و هزینه‌های فراوانی را برای سازمان در‌‌بر خواهد داشت.مدیران برای مقابله با این چالش‌ها و تهدید‌ها، به صورت بی‌سابقه‌ای از حل فرایندی مساله با بهره‌گیری از مشاوره برای خود، سازمان و کارمندان، استقبال می‌کنند. البته مدیرانی هم هستند که بنا به دلایلی(که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود)، حل مساله را نادیده می‌گیرند.

۱- چشم‌پوشی از مساله

گاهی مدیران میانی و عملیاتی یا کارمندان با وضعیت وخیمی مواجه می‌شوند ولی چون خودشان در این زمینه نمی‌توانند راه‌حلی ارایه دهند، آن‌را نادیده می‌گیرند تا افراد دیگری آن را متوجه شده و در مورد آن تصمیم بگیرند. در این حالت زمان زیادی سپری می‌شود تا مدیران ارشد از مساله بوجود آمده مطلع شود.

۲- تغییرات آرام سازمانی

در سازمان‌هایی که روند تغییرات در آن‌ها کند است، پیامدهای ناشی از شروع مساله به دلیل کوچک و نامحسوس بودن، دیده نمی‌شوند. زمانی که قورباغه را داخل یک ظرف پر از آب سرد قرار می‌دهند، و آب آن را به تدریج داغ می‌کنند، قورباغه نمی‌تواند متوجه افزایش تدریجی حرارت شود. او آنقدر آن‌جا می‌نشیند تا از بین برود.

۳- نگرانی از عدم حل مساله

وقتی کارمندان و مدیران احساس می‌کنند که حل مساله پیش آمده سخت است و زمان نیز آنان را در تنگنا قرار داده است، ممکن است با بحران روحی شدیدی مواجه‌شوند. آنان معمولاً بدنبال روش‌های ساده‌ی کم‌اثر و چاره‌های کوتاه مدت هستند. به همین علت شرایط وخیم‌تر شدن مسأله را فراهم می‌سازند.

۴- اختلاف نظر تصمیم‌گیرندگان

هرچه مبانی ارزشی تصمیم گیرندگان با هم اختلاف و تضاد بیشتری داشته باشد، اخذ تصمیم به درگیری‌های احساسی طولانی در زمینه روش حل مساله، خواهد انجامید. می‌توان پیش‌بینی کرد که مدیران زمان بیشتری برای انتخاب راه‌حل نیاز خواهند داشت و نیز مدیریت رفتار افراد دخیل در اجرای راه حل، دشوارتر می‌شود.

۵- اکتفا به راه‌حل‌های رضایت‌بخش

گاهی کارمندان یا مدیران اولین راه‌حلی را که به ذهن‌شان می‌آید، رضایت‌بخش دانسته و از تلاش برای یافتن سایر راه‌حل‌های ممکن، باز می‌مانند. بنابراین باید ترجیح ما انجام اقداماتی باشد که ما را به سعادت می‌رساند نه صرفا به رضایت.

این مطلب توسط نوید سیفی(MBA&DBA Graduate)، تدوین شده است.

نحوه انتشار مطلب: ذکر نام نوید سیفی و آدرس سایت www.upseifi.ir .

 

, ,

Related Posts

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست