تجزیه و تحلیل امکانسنجی

تجزیه و تحلیل امکانسنجی

Feasibility Analysis

موفقیت در کسب و کار نیازمند چیزی بیش از یک ایده جدید و عالی است. هنگامی که کارآفرینان ایدهایی را برای کسب و کار تهیه می‌کنند، گام بعدی انجام تجزیه و تحلیل امکانسنجی است.

کارآفرینان با انجام این امکانسنجی متوجه می‌شوند که: آیا می‌توانند ایده خود را به یک کسب و کار موفق تبدیل کنند؟ یا نه.

اگر چه در مطالعۀ امکانسنجی تضمین موفقیت یک ایده امری غیرممکن است، با این حال انجام این مطالعه منجر به کاهش این احتمال می‌شود که کارآفرینان بخش اعظمی از زمان، انرژی و پول خود را صرف تعقیب سرمایه‌گذاری‌های بیهوده کنند.

اگر ایده مذکور مرحلۀ امکانسنجی را پشت سر بگذارد، گام بعدی کارآفرین، تهیه یک طرح کسب و کار منسجم برای سرمایه‌گذاری برای تجاری سازی این ایده است.

یک مطالعۀ امکانسنجی در وهلۀ اول یک ابزار کنترل به حساب می‌آید. این مطالعه بدین منظور طراحی شده است که به کارآفرین تصویری از بازار، فروش و پتانسیل سودآوری یک ایده یا کسب و کار خاص را بدهد.

آیا یک فروشگاه در اینجا می‌تواند مشتریان کافی را به خود جذب کند؟

آیا ما محصولی با بهای تمام شده منطقی را تولید نموده و آنرا به قیمتی میفروشیم که مشتریان مایل و قادر به پرداخت بهای آن باشند؟

آیا این تیم کارآفرینی از توانایی لازم برای اجرای موفق ایده برخوردار است؟

از طرف دیگر، یک طرح کسب و کار، یک ابزار برنامه‌ریزی برای تبدیل یک ایده به واقعیت است. این فرآیند بر مبنای مطالعۀ امکانسنجی بنا شده ولی تجزیه و تحلیل جامع‌تری در مقایسه با مطالعۀ امکانسنجی در اختیار ما قرار می‌دهد.

مطالعات امکانسنجی علی الخصوص در مواقعی مفیدند که کارآفرینان ایده‌های مختلفی را برای مفاهیم کسب و کار ایجاد نموده و باید گزینه‌های خود را برای رسیدن به بهترین گزینه غربال کنند. این فرآیند کارآفرینان را قادر می‌سازد تا سریعاً و بصورت کاربردی مبادرت به بررسی هر یک از مسیرهای بالقوه متعدد موجود برای تبدیل ایده به یک سرمایه‌گذاری موفق بنمایند. در بعضی از مواقع، نتیجۀ مطالعۀ امکانسنجی درک این موضوع است که به زبان ساده، صرفنظر از میزان سازماندهی، ایده مذکور قادر به ایجاد یک طرح کسب وکار موفق نیست. در سایر موارد، این مطالعه به کارآفرین نشان می‌دهد که ایده بازرگانی یک ایده منطقی است ولی باید به شیوهای متفاوت سازماندهی شود تا سود آور باشد.

یک تجزیه و تحلیل امکانسنجی شامل سه مؤلفۀ به هم مرتبط است:

  • تجزیه و تحلیل امکانسنجی صنعت و بازار
  • تجزیه و تحلیل امکانسنجی کالا یا خدمت
  • تجزیه و تحلیل امکانسنجی مالی(طرح توجیهی اقتصادی)

درنتیجه، یک مطالعۀ امکانسنجی به این سؤال پاسخ می‌دهد که، ”آیا ما باید این ایده کسب و کار را دنبال کنیم؟“ نقش این فرآیند این است که به عنوان یک فیلتر در خدمت ما بوده و ایده‌هایی که فاقد پتانسیل ایجاد یک طرح کسب و کار موفق هستند -قبل از اینکه کارآفرین منابع ضروری برای ایجاد یک طرح کسب و کار را صرف آن‌ها کند-  مورد بررسی قرار می‌دهد.

این مطلب توسط نوید سیفی(MBA&DBA Graduate)، گردآوری و ویرایش شده است.

منبع: کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای کوچک – حمید رضا کریمی

نحوه انتشار مطلب: ذکر نام نوید سیفی و آدرس سایت www.upseifi.ir .

ممکن است بخواهید قبل از تهیه طرح‌های مرتبط با کسب و کار(تدوین طرح توجیهی اقتصادی، طرح بازاریابی و …)، با یک مشاور مشورت کنید.
برای درخواست تدوین طرح توجیهی، برروی این همین متن، کلیک کنید.
,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست