تداوم کسب و کار و مدیریت بحران – ۱

تداوم کسب و کار و مدیریت بحران

Business continuity and crisis management

بخش اول

مقدمه

حوادث غیرمترقبه می تواند کسب و کارها را نابود کند. بحران هایی از قبیل آتش سوزی، سیل، نقص در جریان برق، یا شیوع آنفولانزا و ویروس‌های دیگر (نظیر ویروس کرونا) می‌تواند انجام کارهای معمول تجاری را دشوار کند. این در بدترین حالت، این شرایط باعث می‌شود مشتریان مهمی را از دست داده و حتی بطور کامل از کسب و کار، خارج شوید.

برنامه‌ریزی تداوم کسب و کار (Business continuity planning) ، به شما کمک می‌کند تا در پی یک حادثه بتوانید:

کارکردهای مهم تجاری خود را از سر بگیرید؛ برای تاثیرات احتمالی که در کسب و کارتان می‌گذارد، آماده باشید؛ در سریع ترین زمان ممکن، به حالت عادی کسب و کار خود، باز گردید و کسب و کارتان را حفظ کنید.

این راهنما به شما کمک می کند تا بحران های احتمالی کسب و کار را شناسایی کرده و اثرات احتمالی آن‌ها بر کسب و کارتان را تحلیل کنید. همچنین به شما می‌گوید: چگونه می‌توانید یک برنامه تداوم کسب و کار تدوین کنید، برای شرایط اضطراری آماده شوید و امتحان کنید که کسب و کارتان چگونه در برابر یک فاجعه احتمالی، مقابله می‌کند.

بحران‌های احتمالی کسب و کار

بحران کسب و کار یک رویداد یا یک سری رویدادهایی است که باعث ایجاد اختلال عمده برای یک تجارت می شود. یک بحران معمولاً به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و مشکل یا خطر جدی برای کسب و کار ایجاد می کند، معمولاً در شرایطی که زمان کم است و باید سریع تصمیم گیری شود.

انواع متفاوتی از بحران تجاری وجود دارد. شامل:

  • بلایای طبیعی: این موارد معمولاً بحران های زیست محیطی غیرقابل پیش بینی هستند. به عنوان مثال، جاری شدن سیل در اثر باران شدید یا خسارت باد در اثر طوفان.
  • مسائل تکنولوژیکی: این موارد می‌تواند شامل نواقص سیستم IT ، بدافزارها، معایب سخت افزاری یا حملات سایبری مخرب باشد که بطور معمول بر دسترسی به منابع حساس مانند داده ها یا انجام وظایف کارکنان و کارایی ایشان، تأثیر می‌گذارند.
  • حوادث تصادفی: این موارد معمولا بطور ناخواسته اتفاق می‌افتند. نمونه‌های رایج این حوادث شامل آتش سوزی ، نشت گاز ، قطع برق و غیره است.
نمونه‌های دیگری از مسائل احتمالی که قابلیت ایجاد بحران در کسب و کار دارد، عبارتند از:
  • سرقت یا خرابکاری – سرقت تجهیزات رایانه‌ای می تواند ویران کننده باشد. به همین ترتیب، خرابکاری ماشین آلات می‌تواند پرهزینه بوده و خطراتی برای سلامتی و ایمنی به همراه داشته باشد.
  • قطع برق – از دست دادن نیروی برق می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. آیا می‌توانید بدون سیستم های IT یا ارتباط از راه دور و یا بدون ماشین آلات و تجهیزات اصلی کار کنید؟
  • کمبود سوخت – کمبود موقتی در تامین سوخت در برخی کسب و کارها می‌تواند مانع از کار کارکنان شده و بر توانایی شما در ساخت و تحویل سفارشات، تأثیر بگذارد.
  • محدودیت در دسترسی به محل کار – اگر نتوانستید به محل کار خود دسترسی پیدا کنید (برای مثال به دلیل نشت گاز)، چگونه کار خود را به پیش خواهید برد؟
  • از دست دادن یا بیماری کارکنان کلیدی – اگر یکی از کارکنان اصلی ترک کار کند یا به دلیل بیماری از حضور در محل کار ناتوان باشد، کسب و کار شما چگونه خواهد شد؟
  • شیوع بیماری یا عفونت مسری – شیوع یک بیماری مسری در بین کارکنان، در محل شما، می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی و ایمنی را به همراه داشته باشد.
  • حمله تروریستی – خطرات مربوط به کارمندان و عملیات تجاری خود را از یک حمله تروریستی، چه در جایی که در آن واقع شده‌اید و چه در جایی که شما و کارمندان‌تان به آنجا سفر می‌کنید، در نظر بگیرید.
  • بحران های تأثیرگذار بر تأمین کنندگان – چگونه می‌توانید منابع جایگزین را تامین کنید؟
  • بحران های موثر بر مشتری – آیا بیمه یا مشتری ناتوانی در تحویل کالا / خدمات و نیز بازپرداخت وجه آن را تضمین می‌کند؟
  • بحران هایی که بر روی شهرت کسب و کار شما تأثیر می گذارد – برای مثال درصورت نیاز به فراخوانی محصول، چه اقدامی انجام می‌دهید؟ یا وقتی در رسانه‌های اجتماعی اطلاعات نادرستی از شما منتشر می‌شود، شما چه کاری می‌کنید؟

اگرچه ممکن است برخی از این سناریوها، بعید به نظر برسد، اما در نظر گرفتن آن‌ها عاقلانه است. برنامه‌ریزی قبلی(از پیش) برای غلبه بر بحران‌ها، مهم و کلیدی است.

مدیریت بحران

فرایند مدیریت و مقابله با بحران به عنوان مدیریت بحران شناخته می شود که شامل مقابله با تهدیدات قبل، حین و بعد از وقوع آن‌ها، با تمرکز بر حداقل رساندن خسارت و امکان بهبود سریع کسب و کار است.

تحلیل تاثیر بر کسب و کار(Business impact analysis)

تحلیل تاثیر بر کسب و کار(BIA) معمولاً اولین گام در تدوین برنامه تداوم کسب و کار است. این تحلیل، فرایندی است تا بدانید کدام یک از کارکردها برای تجارت شما بسیار مهم(حیاتی) هستند و چگونه یک اختلال می تواند بر روی آن‌ها تأثیر بگذارد.

نحوه انجام تحلیل تأثیر بر کسب و کار

برای انجام یک تحلیل تأثیر بر کسب و کار، معمولاً چندین مرحله را دنبال خواهید کرد:

  • شناسایی کلیه فرایندها و کارکردهای کسب و کار
  • اولویت بندی مواردی که برای عملکردهای کسب و کار شما حیاتی هستند
  • تحلیل ضررهای احتمالی
  • انتخاب راه حل های بهبود
  • تعیین وابستگی‌های موجود – مانند وابستگی به سیستم های IT
  • ارزیابی اثرات عملیاتی اختلال ها – مثلا برروی افراد، فرایندها و فنآوری
  • ارزیابی تاثیرات مالی و حقوقی
  • توسعه الزامات زمان بهبودی
خروجی این کار ، گزارش تحلیل تأثیر کسب و کار است. این گزارش:
  • سناریوهای فرضی بدترین حالت را ارایه می‌دهد.
  • مبالغی را که کسب و کار شما در یک رویداد بحرانی از دست می دهد را برآورد می‌کند.
  • میزان تأثیرات مالی و عملیاتی ناشی از اختلالات را شناسایی می‌کند.
انواع تأثیراتی که از یک بحران احتمالی کسب و کار یا از خسارت عملکردهای تجاری می‌توانید انتظار داشته باشید، عبارتند از:
  • از دست دادن فروش و درآمد
  • افزایش هزینه‌ها و مخارج – اضافه کاری، برون سپاری و غیره
  • جریمه های قانونی(بانکی، دولتی، …) و قراردادی
  • از دست دادن مشتری و افزایش نارضایتی مشتریان
  • کاهش شهرت تجاری
هدف از تحلیل تاثیر بر کسب و کار(BIA) چیست؟

تحلیل تاثیر بر کسب و کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید تجارت شما در هنگام از کار افتادگی، چگونه عمل خواهد کرد. همچنین به شما کمک می‌کند تا زمان بهبودی خود را محاسبه کرده و بدانید چه منابعی را برای حفظ عملکردهای جاری خود، نیاز دارید. این اطلاعات، پایه و اساس بهبودی شما را تشکیل می‌دهد و به شما در ایجاد برنامه تداوم کسب و کار، کمک می‌کند.

تفاوت بین تحلیل تاثیر بر کسب و کار و ارزیابی ریسک

هر دو، ابزاری برای استمرار کسب و کار هستند. با این حال، تحلیل تاثیر برکسب و کار، مستقیماً بر احتمال وقایع تمرکز نمی‌کند. در عوض، سناریوهای بدترین حالت را فرض می‌کند.

از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل ارزیابی ریسک به شما کمک می‌کند تا خطرات و تهدیدات احتمالی داخلی و خارجی، احتمال وقوع آن‌ها و تاثیر احتمالی آن‌ها را تشخیص دهید.

در حالی که شما می‌توانید تحلیل تاثیر برکسب و کار را بدون ارزیابی ریسک انجام دهید، بطور معمول نمی‌توانید ارزیابی ریسک را بدون برخی از تحلیل‌های تاثیر بر کسب و کار، انجام دهید. ارزیابی ریسک باید از BIA برای تعیین کمیت و اولویت‌بندی خطرات موجود در آن، استفاده کند.

در بخش دوم، خواهید خواند که: چگونه تاثیرات احتمالی بحران‌ها را به حداقل برسانید و یک برنامه تداوم کسب و کار تدوین کنید.

این مطلب توسط نوید سیفی(MBA&DBA Graduate)، ترجمه (ویرایش و بازنویسی) شده است.

منبع: کانال رسمی آنلاین برای مشاوره کسب و کار در ایرلند شمالی

نحوه انتشار مطلب: ذکر نام نوید سیفی و آدرس سایت www.upseifi.ir .

ممکن است بخواهید؛ قبل از هر اقدامی برای حفظ و توسعه در کسب و کارتان، ابتدا با یک مشاور مشورت کنید.
بر روی درخواست مشاوره کلیک کنید تا شما را راهنمایی کنیم.
, , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 + 6 =

فهرست