فروش محصولات غذایی در سوپرمارکت – ۱

فروش محصولات غذایی (خوراکی یا نوشیدنی) در سوپرمارکت

Sell your food or drink product in a supermarket

بخش اول

مقدمه

عرضه (به عنوان تامین کننده) مواد غذایی یا نوشیدنی ها در سوپر مارکت ها یا سایر خرده فروشان، به شما کمک می کند تا به یک استخر وسیعی از مشتریان بزرگ برسید و می‌تواند فروش شما را رونق ببخشد.

با این حال، وجود کالای شما در فهرست سوپرمارکت ها، متناسب با هر کسب و کاری نیست. بنابراین ایده خوبی است که قبل از استقرار دادن کالای خود در یک سوپرمارکت یا خرده فروشی بزرگ، جوانب مثبت و منفی آن را مورد بررسی قرار دهید.

این راهنما مزایا و معایب عرضه محصولات مواد غذایی یا نوشیدنی در سوپر مارکت ها یا خرده فروشان اصلی را بیان می‌کند.

مزایا و معایب عرضه در سوپر مارکت ها

قبل از تصمیم گیری برای عرضه(به منظور فروش) محصولات مواد غذایی یا نوشیدنی در یک سوپرمارکت یا خرده فروش، باید مزایا و معایب آن را بسنجید تا به شما درخصوص درست بودن این کار، کمک کند و همچنین بدانید که آیا این عملیات با برنامه کسب و کار شما متناسب است یا خیر.

مزایای عرضه در سوپرمارکت ها

مزایای فروش از طریق سوپرمارکت شامل موارد زیر است:

– سهولت معامله با یک مشتری بزرگ در مقابل عرضه به تعداد بسیاری از مشتریان کوچکتر.

– افزایش فروش از طریق یک مشتری اصلی بزرگتر.

– افزایش آگاهی از برند محصولات شما، درصورت پوشش سراسر کشور(فروشگاه زنجیره ای).

– سهولت در دریافت وام بانکی(زیرا درصورت داشتن قرارداد به عنوان تامین کننده یک سوپرمارکت مشهور، بانک ها تمایل بیشتری به پرداخت تسهیلات به شما، خواهند داشت).

– سوپر مارکت ها تجربه زیادی در فروش محصولات مختلف دارند و ممکن است بتوانند مشاوره و راهنمایی هایی را ارائه دهند که به شما در افزایش فروش و یا طراحی و بسته بندی محصول، کمک کند.

– برخی از سوپر مارکت ها یا خرده فروشان طرح های بهبود کسب و کار را اجرا می کنند که می تواند به تأمین کننده کمک کند تا کارآیی فرآیندهای خود را بهبود داده و عملکرد خود را توسعه دهند.

معایب عرضه در سوپرمارکت ها

برخی معایب فروش از طریق سوپرمارکت عبارت است از:

– قیمتی که برای محصول خود دریافت می کنید، بسیار کمتر از فروش مستقیم به مشتری یا فروشگاه های کوچکتر است.

– امکان دارد در برابر مواردی نظیر کاهش تقاضا، کاهش قیمت یا فشار سوپر مارکت برای میزان حاشیه سود، آسیب پذیر شوید.

– اگر محصول شما به خوبی بفروشد، شما تحت فشار تامین تقاضا قرار خواهید گرفت. ممکن است برای تولید بیشتر محصولات خود مجبور شوید برروی تجهیزات جدید(با ظرفیت بیشتر) سرمایه گذاری کرده یا محل خود را گسترش دهید.

– برخی از سوپر مارکت ها یا خرده فروشان ممکن است اصرار داشته باشند که تنها فروشنده انحصاری محصول شما باشند.

– برخی از سوپر مارکت ها یا خرده فروشان ممکن است تأمین کننده خود را مثلا برای اطمینان از رعایت معیارهای خاص ایمنی مواد غذایی، ارزیابی کنند.

آیا شما حاضرید محصول خود را در یک سوپر مارکت بفروشید؟

شما باید قبل از تصمیم فروش در سوپرمارکت، محصول خودتان را از لحاظ پیشنهاد منحصربه فرد(محصول چه راه حلی برای خریدار ارایه می‌دهد؟) و محیط بازار، بطور کامل بشناسید.

محصول دارای برند یا برند سوپر مارکت

از لحاظ شرایط نام تجاری، وقتی که به عنوان تامین کننده محصولات مواد غذایی یا نوشیدنی سوپر مارکت ها یا سایر خرده فروشان هستید، اساساً دو گزینه وجود دارد. گزینه اول عرضه با نام تجاری خودتان است. برای اینکه سوپر مارکت یا خرده فروشان متقاعد شوند که کالای مارک شده شما را بفروشند، محصول شما باید کاملاً بی نظیر و متفاوت از سایر کالاهایی باشد که در حال حاضر در قفسه آنها موجود است.

گزینه دیگر عرضه کالای غذایی یا نوشیدنی، بدون محدودیت است که به عنوان یک محصول دارای برچسب سفید شناخته می شود و سوپر مارکت ها محصول شما را با نام تجاری خودشان، به فروش می رسانند. عرضه کالاهای برچسب سفید ممکن است به معنای فروش محصولات بیشتر به سوپرمارکت یا خرده فروش باشد، اما قیمتی که آنها به شما می پردازد بسیار کمتر از محصول برند شده توسط خودتان، خواهد بود.

توضیح: گزینه دوم در ایران بیشتر برای محصولات بدون بسته بندی(فله) مطرح است.

تحقیقات و تهیه مقدمات قبل از ورود به سوپرمارکت

قبل از انجام فعالیت و ورود به هر سوپرمارکت یا خرده فروشی، باید تحقیقات خود را با حضور در فروشگاه ها و مشاهده محصولات مشابه موجود در آنها، انجام دهید. سوپر مارکت ها انتظار دارند که محصول و بازار خود را به خوبی بشناسید.

باید از خود بپرسید:

  • آیا من یک محصول نهایی یا فقط نمونه اولیه دارم؟ اگر سوپر مارکت موافقت کند که کالای شما را بفروشد، ممکن است تقاضای تحویل ظرف چند هفته را داشته باشند(و شما آمادگی تحویل طی این مدت را نداشته باشید).
  • محصول من کجا قرار خواهد گرفت؟ راهرو به راهروی فروشگاه را بررسی کنید تا دقیقا بدانید که به نظر خودتان محصول شما در کدام محل و در کدام طبقه باید قرار بگیرد.
  • محصول من با سایر محصولات مشابه موجود، چه تفاوتی دارد؟ آیا محصول من جای خالی یک محصول در قفسه محصولات فروشگاه را پر می کند؟ چه چیزی محصول من را از رقبا، مجزا می کند؟ سوپر مارکت ها می خواهند محصولات خود را متنوع کنند و صرفا آنچه را که قبلاً ارائه می‌دادند را تکرار نکنند.
  • آیا محصول من از نظر بصری، جذاب است؟ آیا محصول شما در چیدمان قفسه، برجسته است؟(برای مشتری، در یک نگاه نسبت به سایرین قابل تفکیک است). به برندسازی، طراحی و رنگ محصول خود فکر کنید و آن را با محصولات مشابه ای که از قبل در قفسه‌های سوپرمارکت قرار دارند، مقایسه کنید.
  • آیا محصول من با یک برند موجود در سوپرمارکت، رقابت می کند؟ اگر محصول شما فقط برای یک محصول تجاری فعلی رقیب مستقیم است(و مزیت رقابتی خاصی ندارد)، احتمالا سوپرمارکت علاقه ای به آن نخواهد داشت.
  • قیمت و کیفیت محصول من چیست؟ به قیمت و کیفیت محصولات مشابه نگاه کنید. آیا محصول من متفاوت است؟ چگونه؟
  • چه نوع افرادی از این فروشگاه خرید می‌کنند؟ آیا احتمال دارد فردی که از این فروشگاه خرید می‌کند، محصول من را هم خریداری کند؟ آیا محصول من می تواند افراد جدیدی را به این فروشگاه جذب کند؟

بخش دوم(پایانی)

این مطلب توسط نوید سیفی(MBA&DBA Graduate)، ترجمه (ویرایش و بازنویسی) شده است.

منبع: کانال رسمی آنلاین برای مشاوره کسب و کار در ایرلند شمالی

نحوه انتشار مطلب: ذکر نام نوید سیفی و آدرس سایت www.upseifi.ir .

ممکن است بخواهید؛ قبل از هر اقدامی برای حفظ و توسعه در کسب و کارتان، ابتدا با یک مشاور مشورت کنید.
بر روی درخواست مشاوره کلیک کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

, , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده + 8 =

فهرست