فروش محصولات غذایی در سوپرمارکت – ۲

فروش محصولات غذایی (خوراکی یا نوشیدنی) در سوپرمارکت

Sell your food or drink product in a supermarket

بخش دوم(پایانی)

در بخش اول درباره مزایا و معایب عرضه محصولات غذایی و نوشیدنی در سوپر مارکت ها و نحوه تحقیقات و تهیه مقدمات قبل از ورود به سوپرمارکت، مطالبی را مطالعه کردید. در این بخش نکاتی درخصوص الزامات و نحوه عقد قرارداد با سوپرمارکت می‌خوانید.

محصول خود را وارد سوپرمارکت کنید

پس از اینکه تحقیق بازار را انجام دادید و بطور کامل شرایط را آماده کردید، باید مطمئن شوید که می‌خواهید محصول خود را به سوپر مارکت یا فروشگاه‌های خرده فروشی‌، وارد کنید. 

برنامه ریزی ورود به سوپرمارکت

یک برنامه بازاریابی برای ارایه محصول به یک سوپر مارکت یا خرده فروشی، تهیه کنید. این برنامه باید چگونگی مواجهه با تقاضا و هرگونه افزایش احتمالی تقاضا برای محصول شما را بیان کند. به مطلب “تدوین برنامه بازاریابی” مراجعه کنید.

سوپرمارکت، ممکن است برخی از موارد مالی در خصوص کسب و کار شما را مورد توجه قرار دهد. اگر محصول شما قبل ارایه در یک سوپرمارکت از طریق دیگری فروخته شده است، بهتر است جزئیات مربوط به آمار فروش و بازخورد مشتری یا رضایت نامه مشتریان را ارائه دهید. همیشه نمونه‌هایی از محصول را هنگام ملاقات و مذاکره با مسئول خرید سوپر مارکت به همراه داشته باشید.

اصطلاحات صنف سوپرمارکت

با اصطلاحات(جارگون / jargon) مرسوم در صنف سوپر مارکت ها آشنا شوید. مثلا تفاوت بین سود خالص، سود عملیاتی و سود ناخالص را بدانید. همچنین سوپر مارکت ها در مورد واحدهایی صحبت می‌کنند که برای بیان مقادیر محصولات شما، از آنها استفاده می‌کنند. استفاده از اصطلاحات سوپر مارکت ها در مذاکرات، باعث می شود که شما حرفه‌ای باشید و همچنین با فراگیری آن، در حین ملاقات با مسئولان سوپرمارکت آمادگی بیشتری خواهید داشت.

گواهینامه تامین کننده

برای ورود محصول به سوپرمارکت، گواهینامه‌های مراجع قانونی ذیربط، مبنی بر معتبر و ایمن بودن مواد غذایی و نوشیدنی، مورد نیاز است که باید به سوپرمارکت ارایه شود.

روش های ورود به سوپرمارکت یا فروشگاه های خرده فروشی

هریک از سوپرمارکت ها یا فروشگاه های خرده فروشی قوانین داخلی متفاوتی دارند که باید از آن‌ها مطلع شوید.

برقراری ارتباط با سوپرمارکت

سوپرمارکت ها خریداران مختلفی را برای هر منطقه استخدام می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که با فرد مناسب گفتگو می‌کنید. شما از طریق گفتگوی رو در رو نسبت به تماس تلفنی موفق تر خواهید بود. اگر سوپرمارکت در ابتدا تمایلی نشان نداد، می توانید یک دوره آزمایشی را برای فروش محصول در سوپرمارکت، در نظر بگیرید.

وقتی که از طریق یک سوپرمارکت بطور موفق فروش را انجام دادید، می توان انتظار داشت که ورود در لیست سایر سوپرمارکت ها هم ساده تر خواهد شد.

قرارداد با سوپرمارکت

قرارداد تامین کننده سوپرمارکت

مواردی هست که باید قبل از انعقاد قرارداد با سوپر مارکت شفاف سازی کنید:

  • قیمت – حاشیه سودی که باعث می شود کسب و کار شما پایدار بماند را درنظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که قیمت گذاری انجام شده با این موضوع مهم، مطابقت دارد. به دنبال بندهایی در قرارداد باشید که در مورد قیمت قبلا مذاکره کرده اید زیرا ممکن است سوپر مارکت سعی کند حاشیه سود شما را بعداً کاهش دهد. همچنین در نظر داشته باشید که تبلیغات سوپرمارکت، بر روی قیمت شما چگونه تأثیر می گذارد، به عنوان مثال اگر یک سوپر مارکت کالایی را با نصف قیمت بفروشد حاشیه سود شما نیز کاهش می یابد.
  • فضای قفسه – از فضای قفسه ای که در هر یک از فروشگاه های مختلف سوپرمارکت(زنجیره ای) برای محصول شما درنظر گرفته شده است، نقشه بکشید. همچنین، محل ذخیره سازی آنها، تعداد محصول در هر فروشگاه و … .
  • انحصاری بودن – یک سوپرمارکت ممکن است بخواهد تنها فروشنده کالای شما باشد، بنابراین فروش شما را در جاهای دیگر محدود می کند. اگر شما یک قرارداد انحصاری امضا می کنید، اطمینان حاصل کنید که یک بند برای تاریخ انقضا، درنظر گرفته شده است.
  • تأمین – درک دقیقی از تعداد واحدهای مورد نیاز و تعداد دفعات سفارش، داشته باشید. این امر به شما در پیشبرد برنامه ریزی تولید و لجستیک تحویل، کمک می کند. به چیزی که نمی توانید واقعاً تحقق ببخشید(فقط به منظور دستیابی به قرارداد) وعده ندهید، زیرا این امر به اعتبار کسب و کار شما آسیب می رساند.
  • شرایط پرداخت – مشخص کنید که پرداخت ها در چه زمان و چگونه انجام می‌شود. این کار برای پیش بینی جریان نقدینگی شما بسیار مهم است.

 تحویل سفارشات و فروش در سوپر مارکت ها

شما باید از نحوه تحویل محصولات(مواد غذایی یا نوشیدنی) به سوپر مارکت مطلع باشید. بعضی از سوپر مارکت ها یا خرده فروشان تحویل مستقیم را می پذیرند و شاید مجبور شوید محصولات خود را از طریق به یک شرکت توزیع کننده مرکزی، تحویل دهید.

 

این مطلب توسط نوید سیفی(MBA&DBA Graduate)، ترجمه (ویرایش و بازنویسی) شده است.

منبع: کانال رسمی آنلاین برای مشاوره کسب و کار در ایرلند شمالی

نحوه انتشار مطلب: ذکر نام نوید سیفی و آدرس سایت www.upseifi.ir .

ممکن است بخواهید؛ قبل از هر اقدامی برای حفظ و توسعه در کسب و کارتان، ابتدا با یک مشاور مشورت کنید.
بر روی درخواست مشاوره کلیک کنید تا شما را راهنمایی کنیم.
, , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 − هشت =

فهرست