مراحل تدوین برنامه بازاریابی – قسمت سوم(پایانی)

مراحل تدوین برنامه بازاریابی – قسمت سوم(پایانی)

در قسمت اول، بخش‌های شناسایی و تحلیل بازار و شناسایی شرکت و در قسمت دوم، بخش اهداف و استراتژی‌های بازاریابی و فروش را توضیح دادیم و در قسمت پایانی به بخش تاکتیک‌ها و برنامه‌های عملیاتی، طراحی ساختار سازمانی، بودجه‌بندی بازاریابی، پیش‌بینی‌های مالی، سیستم کنترل و ارزیابی عملکرد و زمانبندی اجرای عملیات، می‌پردازیم.

۵- تاکتیک‌ها و برنامه‌های عملیاتی

در این بخش برنامه های اجرایی متناسب با استراتژی‌های از قبل تعیین شده تدوین می‌شود. مشاوران برحسب نوع کسب و کار، نوع محصولات، مزیت‌های رقابتی، استراتژی‌های بازاریابی، تاکتیک‌های دستیابی به اهداف اهداف فروش، بازاریابی و مالی را تدوین کرده و آن‌را به برنامه عملیاتی، تبدیل می‌کنند.

۶- طراحی ساختار سازمانی بخش بازاریابی و فروش شرکت

۱- تعیین جایگاه بخش بازاریابی و فروش در ساختار سازمانی شرکت
۲- طراحی چارت سازمانی بخش بازاریابی و فروش
۳- تعیین تعداد و خصوصیات کارکنان بخش بازاریابی و فروش
۴- بررسی و طراحی شبکه ارتباطی بخش بازاریابی و فروش با سایر بخش‌های شرکت

۷- بودجه بندی بازاریابی و فروش

بودجه طرحی است که نحوه تخصیص کارآمد و اثر بخش منابع محدود یک واحد تجاری یا هر سازمان دیگر در یک دوره معین را تعیین می کند. بودجه بازاریابی مشخص میکند که چه مقدار پول خرج کنیم تا به فروش مقداری و ریالی کالا و خدمات برسیم.

۸- پیش بینی های مالی

پیش‌بینی‌های مالی شامل مواردی از قبیل برآورد نقدینگی مورد نیاز برای راه اندازی برنامه بازاریابی، تعیین دوره بازگشت سرمایه و …، می‌شود.

۹- طراحی سیستم کنترل و ارزیابی عملکرد بخش بازاریابی و فروش

– تعیین معیارهای ارزیابی استراتژی محصول (خدمت)
– تعیین معیارهای ارزیابی استراتژی قیمت
– تعیین معیارهای ارزیابی استراتژی توزیع
– تعیین معیارهای ارزیابی استراتژی ترویج و تبلیغ
– تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد مدیر و کارکنان بخش بازاریابی و فروش
– تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد تأمین‌کنندگان خدمات بازاریابی شرکت (شرکت‌های تبلیغاتی همکار، نمایندگی‌ها و …)

۱۰- زمانبندی اجرای عملیات بازاریابی و فروش

دراین مرحله با توجه به اقدامات اولیه انجام شده، اولویت‌های اجرای برنامه، تعیین و زمانبندی شروع و پیشرفت برنامه، تدوین می‌شود.

جمع بندی:

برنامه بازاریابی یک سند مکتوب است که وضعیت کنونی شرکت را با توجه به مشتریان، رقبا و محیط بیرونی به تفصیل شرح می‌دهد و رهنمودهایی برای محقق ساختن اهداف ، اجرای اقدامات بازاریابی و تخصیص منابع طی دوره برنامه ریزی ارائه می‌کند. این برنامه به منظور توسعه استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی جهت دستیابی به مجموعه‌ای ویژه از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تدوین می‌شود. فرآیند تدوین برنامه بازاریابی لزوما پیچیده نیست اما نیازمند سازماندهی بسیار دقیق است، زیرا یک برنامه‌بازاریابی نیازمند جمع‌آوری اطلاعات قابل توجه از منابع مختلف و تحلیل دقیق آن است.

این مطلب توسط نوید سیفی(MBA&DBA Graduate)، نوشته شده است.
نحوه انتشار مطلب: ذکر نام نوید سیفی و آدرس سایت www.upseifi.ir .

ممکن است بخواهید قبل از تهیه و تدوین طرح‌های مرتبط با کسب و کار، با یک مشاور مشورت کنید.
بر روی درخواست مشاوره کلیک کنید تا شما را راهنمایی کنیم.
,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + 19 =

فهرست