پرسش های متداول مشاوره UPS
هر فردی در زندگی شخصی و نیز در دنیای کسب و کار خود، نیاز به مشورت دارد. هر صاحب کسب وکاری، آرزوی قلبی و اهداف واقعی برای رشد و بهبود بازارهای هدف خود دارد. هر مدیری در مرحلهای از کسب و کار خود ممکن است با مشکل خاصی (برای مثال: کاهش در فروش کالا یا خدمات) مواجه شود، دچار تعارض خاصی شود (برای مثال: تصمیمگیری برای توسعه محصول) یا نیاز به راهنمایی در زمینه تخصصی (برای مثال: دریافت خدمات مشاورهای برای برنامهریزیهای سازمانی) داشته باشد.
فرد یا گروهی از متخصصان آموزش دیده و با تجربه که برای راهنمایی شرکتها(با طیف وسیعی از مشکلات)، دوره دیدهاند. هدف مشاوره استراتژیک، کمک به فرایند مدیریت یک کسب و کار است، بهگونهای که شرکت، محصولات و خدمات ایشان را در بازار از سایر رقبا متمایز کرده و موفقیتهای پایدار و تکرارپذیر شرکت را بهدنبال داشته باشد.
بطور دقیق نمیتوان گفت؛ این امر بستگی به نوع مشکل و عمق آن دارد. انگیزه و اراده مدیران ارشد شرکتها در بهبود وضعیت موجود و ایجاد تغییر برای رسیدن به وضعیت مطلوب، در این امر مؤثر است.
در ابتدا ممکن است چنین رابطهای از سوی مراجعین ایجاد شود، اما در واقع مشاوره وسیلهای است برای اینکه بتوانید از وابستگیهایی نامعقول یا ناخواسته رها شوید.
وقتیکه بتوانید با توجه به محیط داخلی و خارجی، تصمیمات موثرتری در رقابت و کسب و کار اتخاذ کنید، کنترل کسب و کارتان در دستتان باشد و ارتباطات بهتری با کارکنان و مشتریان خود برقرار کنید.
همچنین در اولین جلسات مشاوره نیز با کمک مشاور، اهداف عینی و قابل اندازهگیری را تعیین خواهید کرد.
در واقع همه به نوعی از مشاوره استفاده میکنند، اما ممکن است شکل آن متفاوت باشد و بهصورت غیرحرفهای انجام شود. همه ما از مشاوره بعضی از دوستان یا اقوام استفاده میکنیم اما این نظرات لزوماً حرفهای و مبتنی بر دانش و مهارت خاصی نیستند، بلکه براساس تجربیات شخصی افراد است که شاید با نیازهای شما همخوان نبوده و ممکن است مضر نیز باشند. یک مشاور با استفاده از تخصص حرفهای خود میتواند راهکارهای موثرتری را به شما ارائه دهد.
مشاوره، به معنی پند و اندرز دادن نیست. مشاور، دارای یک قدرت جادویی برای حل مشکلات با در دست داشتن یک نسخه از پیش آماده نیست. پاسخهایی که برای حل مشکل سایرین داده شده، ممکن است حتی برای مشکل مشابه و در سازمان مشابه، راهگشا نباشد.
مشاور به دنبال این است که به شما کمک کند تا بر مسائلی که در کسب و کارتان ایجاد شده و شما را نگران کرده یا باعث دشواری در پیشبرد اهدافتان شده است، تمرکز کنید و به درک روشنی از آنها برسید.
نقش مشاور: گوش دادن، شناخت و درک مسأله شما، پاسخ دادن بدون قضاوت و انتقاد، ارایه راهحلهای کاربردی، توافق با شما بر سر انتخاب بهترین راهحل ممکن، آموزش برای اجرای راهحل انتخابی، حمایت کردن شما در حین اجرای راهحل و در نهایت ارزیابی نتایج حاصل از انجام راهحل، است.
او به ارزشها، انتخابها و سبک کسب و کار شما احترام میگذارد. او کمک میکند تا مشکلاتتان را بشناسید و در مواردی، آنچه را که در لایههای زیرین مشکلات کنونی شما وجود دارد، شناسایی کنید.
مشاور، می تواند در تصمیم سازیها و تصمیمگیریها، انتخابها و تغییراتی که به نفعتان است، شما را یاری دهد، اما هرگز به جای شما تصمیم نمیگیرد.
کلیه مطالبی که شما در اولین جلسه و در طی جلسات مشاوره مطرح می کنید، کاملا محرمانه است. هیچ چیز، به فرد دیگری در خارج از تیم مشاوره و بدون اجازه صریح شما، باز گو نمیشود. شرط عدم افشای اطلاعات در توافقنامه بین مشاور و کارفرما، قید خواهد شد. ما به ارزشهای اخلاقی و حرفهای خود پایبند هستیم.
اگر روش حل مسأله درست انتخاب شود، مسأله هم باید درست حل شود.
تضمین کیفیت مشاوره، از نقطه انتخاب مشاور، شروع میشود. همانگونه که برای درمان بیماری، به پزشک مورد قبول خود مراجعه میکنیم، در مورد دریافت مشاوره کسب و کار نیز باید به سراغ مشاوران متخصص و با تجربه برویم تا نتایج مورد قبولی را انتظار داشتهباشیم. سوابق تخصصی و اجرایی مشاور، تا حد زیادی به ما در گزینش مشاور مناسب، به ما کمک میکند. درواقع، مشاور مانند پزشک راهنماییهایی برای بهبود اوضاع ارایه میدهد و انجام دقیق راهحلها توسط کارفرما، مانند رعایت دقیق نسخه پزشک توسط بیمار است.
در هر حالت، ما حق مشتری خود میدانیم که در مقابل دستمزدی که به ما میدهد از کیفیت خدمات مشاوران که از ما دریافت میکند مطمئن باشد. به همین دلیل ما همواره خدمات مشاوره خود را با کیفیتی در حد جلب رضایت کامل مشتری تقدیم میکنیم.
بعضی مشتریان ما به محرمانه بودن استفاده از خدمات مشاوره ما اصرار میورزند، بنابراین ما نمیتوانیم اطلاعاتی درباره آنها در خارج از صنعت خود و همچنین شرح کامل نوع خدماتی که ما آنها را ارائه میدهیم، منتشر کنیم.
بله، با توجه به نوع مساله این موضوع مورد بررسی قرارخواهد گرفت. با استفاده از ابزارهای برقراری ارتباط از راه دور، امکان برخورداری از مشاورههای غیر حضوری(تلفنی، تصویری) مهیا خواهد شد.
خدماتی که ما انجام میدهیم، به شرایط هر مشتری بستگی دارد. اگر شما بودجه درنظر گرفته خود را به ما بگویید، تا زمانی که معقول باشد، میتوانیم با آن کار کنیم. البته تمرکز ما بر ارائه ارزش بالا به مشتریان و نه قیمت پایین است.