چرخه عمر سازمان

The Business Life Cycle

کارشناسان مختلف درباره این که چرخه عمر سازمان(شرکت، کسب و کار) دارای چند مرحله است، نظرات گوناگونی دارند، اما در اصل پنج مرحله برای چرخه عمر کسب و کارها جود دارد.

کسب و کارها در هر یک از این مراحل، دچار مسائل و مشکلات متفاوتی هستند که باید آن‌ها را رفع کنند.

۱- مرحله مفهوم و راه اندازی(Concept & Start Up)
فاز مفهوم(Concept):

همه مشاغل جدید با یک ایده آغاز می شوند. مساله این است که فرد دیگری قبلا به همین موضوع فکر کرده یا اینکه در مدت زمان کوتاهی ایده شما را کپی می‌کند.

قبل از راه اندازی، صاحبان مشاغل، باید در این مرحله یک برنامه کسب و کار تهیه کنند تا بعنوان راهنمای موفقیت به آن‌ها کمک کند.

فاز راه اندازی(Start Up):

هنگامی که کسب و کار وارد مرحله شروع و راه اندازی شد، معمولا با سه نگرانی مواجه می‌شود:

– جذب مشتری

– بهبود جریان نقدی

– سودآوری

آن دسته از مدیرانی که از قبل برنامه ریزی داشته اند، در این مرحله از آن استفاده کرده و بطور معمول دارای سیستم و فرایندهایی برای مدیریت این نگرانی ها، هستند. آن‌ها راهبردها، سیاست‌ها و رویه های لازم برای مواجهه با این مسائل را از طریق تدوین طرح کسب و کار، پیش بینی کرده اند.

۲- مرحله رشد(Growth)

کار شروع می‌شود، فروش(به امید سودآوری) انجام می‌شود. کارمندان جدید استخدام می شوند. تجهیزات جدید خریداری می شود. جریان نقدینگی معمولا خوب است.

در بسیاری از مشاغل، مشکلاتی باعث کاهش رشد و کوتاه شدن این مرحله می شود:

– فروش به اندازه کافی سریع و درحال افزایش نیست تا بتواند جریان نقدینگی مورد نیاز را ایجاد کند.

– اشتباهات تکرار پذیر هستند.

– نقش ها و مسئولیت های نامشخص، باعث سردرگمی می شود(همه در جستجوی مقصر هستند).

– پروژه های مهم استراتژیک اجرایی نمی شوند.

– تنش ها و فشارها افزایش می یابد.

در این مرحله، مشاغل اغلب قربانی موفقیت های خود می شوند:

– به دنبال مشتریان جدید نیستند و در تلاش حفظ و مدیریت مشتریان فعلی هستند.

– ظرفیت های اضافی برای غلبه بر ناکارآمدی تجارت وجود ندارد.

– صاحبان مشاغل، زمانهای طولانی را صرف پوشاندن شکاف ها و مشکلات بوجود آمده، می کنند.

– فروش خوب است، اما سود در حال کاهش است.

– رشد فروش درحال کند شدن است.

اکنون زمان آن رسیده که در سیاست ها و رویه ها تجدید نظر شود تا کسب و کار در این مرحله حفظ شود.

برای این منظور باید سه حوزه اصلی مورد بررسی قرار گیرد:

– سیستم های پایه ای کارکنان

– بهبود فرایندهای کسب و کار در نقاط کلیدی

– اجرای استراتژی بازاریابی و برنامه عملیاتی برای جذب و حفظ مشتریان

۳- مرحله بلوغ(Maturity)

این یک مرحله رضایت بخش از چرخه عمر تجاری است که بطور کلی:

– صاحب کسب و از دستاوردهای آن احساس راحتی می کند.

– همه کارها بطور روان اجرا می شود.

– فروش در سطح قابل کنترل و نگهداری است.

– درصورت افزایش بهره وری، سودآوری ادامه می‌یابد.

– صاحبان کسب و کار، نیازی به ایجاد تغییرات چشمگیر در شرکت خود نمی‌بینند.

این یک مرحله بسیار خطیر برای یک تجارت است. تجارت فقط در امتداد مسیر پیش می رود، اما ممکن است یکباره متوقف شود. اگر تصمیم بر این است که تجارت ادامه یابد، باید دانست که موفقیت طولانی مدت به تجدید مداوم آن بستگی دارد. بدون جوان سازی، کسب و کار به افول و درنهایت به مرحله مرگ خواهد رسید.

راه حل های جوان سازی کسب و کار، عبارتند از:

– معرفی محصول یا خدمت جدید

– جذب مشتریان جدید

– اطمینان از اینکه همیشه نسبت به رقبا متمایز هستید

– استفاده از فن آوری های جدید برای بهبود خدمات دهی به مشتریان

۴- مرحله افول(Decline)

با شروع مرحله افول، برگشت‌پذیری معمولا تنها به سمت ابتدای این مرحله امکان پذیر است؛ که البته به تلاش فراوان، تغییرات اساسی و هزینه زیاد، نیاز دارد.

نشانه های ورود به این مرحله عبارتند از:

– افزایش روزهای تاخیر در حساب های پرداختنی و دریافتنی

– عدم اطمینان بین کارکنان و مدیر(خیانت و افشای اسرار)

– جایگزین شدن مدیریت بحران(کوتاه مدت)، بجای انجام برنامه ریزی بلند مدت

– افزایش غیبت کارکنان و یا افزایش گردش مالی آن‌ها

– کاهش فروش

– سقوط سود

– صاحبان کسب و کار روی هر چیزی تمرکز دارند به غیر از تغییر

وقتی یک کسب و کار به این مرحله می رسد، خیلی دیر است که به فکر فروش بیشتر باشید، زیرا چیزی برای فروش باقی نمانده است.

مشاوره تجارت ممکن است در این مرحله کمک کند، اما به تعهد واقعی از سوی صاحبان کسب و کار برای تغییر در شیوه انجام کارها و آمادگی برای ایجاد تغییرات اساسی، نیاز است.

۵- مرحله تجدید حیات یا مرگ(Rebirth or Death)

درصورت دخالت در ابتدای این مرحله، می توان یک تجارت درحال افول را زنده کرد. با این حال، این کار نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. برای یک شرکت خدماتی شاید این کار از طریق یک استراتژی جدید بازاریابی یا سرمایه گذاری در تجهیزات و برندسازی مجدد، امکان پذیر باشد.

فاز تولد دوباره(Rebirth):

برای کسب و کاری که به این مرحله رسیده است و توانسته است خود را مجددا زنده کند، با شروع این فاز همه چیز می تواند مهیج  باشد.

با این وجود، معمولا با مجموعه جدیدی از چالش ها روبرو می شود:

– ممکن است ذینفعان بیشتری در این کسب و کار حضور یابند.

– ممکن است رقبا مبارزات قبلی را مجددا شروع کنند.

– ممکن است ساختار سازمانی شرکت، تغییر کند.

صاحبان کسب و کار آگاه هستند که مراحلی که در این چرخه وجود داشته و قبلا طی کرده اند مجددا تکرار می شوند، اما اگر باز هم با اشتباه پیش بروند، این بار بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار می گیرند. با این حال، آن‌ها آنچه را که نمی دانستند را یاد گرفته اند و به دنبال پشتیبانی و دریافت مشاوره برای اطمینان و یادگیری بیشتر هستند.

فاز مرگ(Death):

مشاغلی که در مرحله افول به مراحل قبلی چرخه عمر بر نمی گردند، ناگزیر و مجبور به بستن درهای خود می شوند.

مواردی به ما می گوید که به این مرحله رسیده ایم، عبارتند از:

– بیش از سه ماه، به موقع دستمزدها را پرداخت نکرده اید.

– اضافه برداشت شما(چک برگشتی) به بیش از شش ماه، افزایش یافته است.

– بیشتر از طلبی که از مشتریان دارید ، به تامین کنندگان خود بدهکار هستید.

– در ترازنامه میزان بدهی بیشتر از دارایی است.

– کسب و کار شما بیش از شش ماه با ضرر مواجه بوده است.

این مطلب توسط نوید سیفی(MBA&DBA Graduate)، ترجمه و ویرایش شده است.

نحوه انتشار مطلب: ذکر نام نوید سیفی و آدرس سایت www.upseifi.ir .

برای گفتگو درباره نیازهای خاص شرکت خود، همین حالا تماس بگیرید.
ما به سرعت تشخیص خواهیم داد که آیا برای ارایه مشاوره به شما مناسب هستیم یا نه.
یا بر روی درخواست مشاوره کلیک کنید تا شما را راهنمایی کنیم.
,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست